KTK - QMS (Quality Management System)
Modul KTK – QMS zastřešuje činnosti a procesy spojené s řešením reklamací a neshodné výroby.
Představuje užitečný, jednoduchý a velmi praktický nástroj pro obchodní a výrobní společnosti
Jedná se o desktop / mobilní aplikaci, která pracuje s OS Windows - lze ji tedy využít jak na klasické pracovní stanici - PC, tak i na průmyslových tabletech (primárně pro sběr dat) s OS Windows - např. VariPad nebo Zebra ET51.
Aplikaci KTK - QMS je možné využívat jako součást informačního systému KTKw nebo zcela samostatně nezávisle na firemním informačním systému.
Aplikace
lze využít pro:
- evidenci a práci s neshodami výroby
- evidenci a práci s dodavatelskými Reklamacemi
- evidenci, řízení a vyhodnocování Reklamací odběratelů
- evidenci a dotahování do konce neshod procesních, zjištěných např. při externích, či interních auditech
je postavena tak, aby:
- soustřeďovala záznamy všech typů chyb (neshod) ve společnosti na jednom místě. Je tak možné propojit záznam s jiným souvisejícím záznamem, např.:
- reklamace od odběratele – s navazující reklamací dodavateli
- výrobní neshodu spojit s reklamací odběratelů u výrobků – s možností společného vyhodnocování
- dávala určité odpovědi a ukazatele již po vložení základních informací.
- bylo možné jí využívat flexibilně
- podle zájmů uživatele
- sledování jen vybrané části (výroby, pracoviště .. )
- určitého druhu chybových událostí – jen reklamace, jen výrobní neshody
- nebo zahrnout všechny chybové události společnosti
- případně podle těžiště zájmu
- se zaměřit „pouze“ na evidenci a hladké vyřízení reklamací
- na práci, hledání a vyhodnocování typu chyba jejich příčin
- bylo možné jí rozšířit např. o využívání propracovaného reportingu neshod prostřednictvím modulu KTKw – BI reporting QMS (Business Intelligence) - praktický nástroj, intuitivní obsluha, online vyhodnocování, pomocník pro hledání dlouhodobých souvislostí, trendů, provádění analýz a zobrazení klíčových informací prostřednictvím interaktivních řídících panelů a sestav. (možno nakoupit samostatně - není součástí dodávky modulu KTK – QMS)
zaměřuje se na:
- evidenci, sumarizaci a kategorizaci
- práci s chybami
- poskytnutí informací k vytvoření závěrů
pomáhá s:
- vyhodnocováním
- vytvářením si celkového obrázku a souvislostí
- vidět stav věcí - Je vše v pořádku? Není? Kde, proč? Už se to řeší? V jakém je to stavu? …
- vidět chyby v souvislostech - Jak často se to děje? Neřešili jsme to už? Ano? Kde jsou místa náchylná na chyby? …
- ukázat co se má udělat – Co vše je potřeba udělat ? Kdo a do kdy ? Už je to hotovo ?
- vidět souhrnné přehledy prováděných opatření
- odhalováním – poukázáním na společné prvky chyb, jako pomocník v odhalování systémových závad, které mnohdy ve firmách a společnostech k neshodám vedou
vychází ze základních metod a postupů využívaných při řízení kvality:
- Ishikawa - diagram příčin a následků, tzv. diagram rybí kosti (obsahuje kategorie: materiál, metody, měření, stroje, lidé, prostředí)
- 8D report – standardní protokol s osmi kroky, jak řešit problém. Obvykle se používá jako komunikační dokument mezi dodavatelem a zákazníkem na sledování stavu situace a vývoje nápravných akcí.
- 4D report - zkrácená verze 8D reportu, též často využívaná v praktické komunikaci dodavatel - zákazník
- Paretův diagram - základní nástroj řízení jakosti, který říká, že 80% důsledků bývá způsobováno pouze 20% příčin. Zaměříme-li se na 20% z celkových 100% příčin, můžeme dosáhnout významných úspěchů při zlepšování kvality.
KTK - QMS může být klíčovým nástrojem pro ISO. Pomocí nastavení základních procesů v organizaci pomáhá zlepšovat kvalitu poskytovaných výrobků či služeb a spokojenost zákazníka.
„Kvalita je, když se vrací zákazník a ne zboží“
Nástroj KTK - QMS využijí:
3. uživatelé IS KTKw bez modulu Výroba, tzn. obchodní společnosti - pro reklamace od odběratelů a reklamace na dodavatele, tzn. - ruční zápis dat s QMS (s podporou číselníků z modulu Logistika)